A social média hálójában

A fejlett marketinget alkalmazó cégek ma már egyre inkább jövőbe mutató digitális marketing eszköztárat választanak, szemben a public és social médiába öntött őrült összegekkel.

A Checkpoint_3D magas szintű digitális marketing tartalmakat fejleszt, haladó IT technológiai megoldásokkal. Nem más ez, mint az online marketing egy szelete. Munkánk során nap mint nap találkozunk azzal, hogy az ügyfelek online marketingnek (még a velünk való találkozás előtt) lényegében kizárólag a public médiában történő egyre nagyobb összeget emésztő jelenlétet tekintik. Ezt a promóciós folyamatot pedig legfeljebb egy klasszikus háttér megjelenéssel támogatják, úgy mint honlap, esetleg szóróanyagok.

Mi a különbség a vázolt két megoldás és két megközelítés között. A digitális marketing és arra épülő kommunikáció sokkal időtállóbb, mint az online kommunikáció, főként social média promóció. Az előbbi egy évekig használható eszközt ad kezünkbe, amellyel az alkalmazók nem csupán promotálnak, hanem hatékony ügyfélkapcsolatot is kialakítanak, s mindezt sokkal költséghatékonyabban, mint a klasszikus hirdetéses módszerrel. A fejlett marketinget alkalmazó cégek ma már egyre inkább ilyen eszköztárat választanak, amivel sokkal inkább a saját kezükben van a kommunikáció és az értékesítés irányítása.

A social média reklám igen csalóka. Csalóka, mert már rövid távon azt a hitet kelti, hogy „látszunk a piacon”. Erre utalnak a like-ok, a növekvő honlap látogatottság. A nagy kérdés persze – ahogy ezt szakmailag megfogalmazzák – a konverzió, vagyis a látogatottság hogyan változik keresletté, és tényleges szerződéses megrendeléssé. A dolognak két alapvető problémája van: az egyik, hogy egy-egy megjelenés hatása igen rövidtávú, másrészt a költekezés határtalanná válhat. Mit is jelent ez?

A valódi kérdés, hogyan tarthatjuk saját kezünkben a kommunikációs és vele az értékesítés irányt, és hogyan tehetjük ezt költséghatékonyan.

A megfigyelések szerint egy-egy havi ráfordítás – igazából az áldozott összeg mértékétől függetlenül – csak az adott hónapon belül fejti ki hatását. Azt követően lényegében elsüllyedünk a social média tengerén. Ami ebből következik, már veszélyes is lehet a cégre nézve, mert az első következtetés, hogy a jelenlétet folytonossá kell tenni, így elindul egy hirdetési és vele költési folyamat.

A másik dolog a ráfordítások mértéke. A tapasztalatok szerint a „beugró szint” az alapvető láthatósághoz a néhány százezres havi költés, amiben mondjuk egynegyed költség az ügynök díja, a nagyobb rész pedig maga a reklámdíj. És itt azonnal fel is merül a kérdés: mit is veszünk ténylegesen a pénzünkön, amikor az ismert statisztikákon túl olyan analitikus kimutatást nem kapunk, amiből ténylegesen megállapíthatnák a gyakorolt hatást. A díjazás a social média intézmények bonyolult, véleményem szerint egyáltalán nem transzparens algoritmusai szerint történik.

A reális választás esélye: a social média ördögi köre helyett testreszabott digitális eszköztár, amely kommunikációra, értékesítés támogatásra és ügyfélkapcsolatra is alkalmas eszközrendszer.

Egy-egy ilyen típusú online marketinggel foglalkozó cég a maga tevékenységét leginkább viszonyítva ajánlja, ami alatt azt kell érteni, hogy megvizsgálja az ügyfél eddigi public és social média hirdetési tevékenységét és jobbat ajánl helyette. Ami persze vagy sikerül vagy nem. Általában sikerül, mert az első szintek még igen alacsonyak, így mindenki nyugodt, mehetünk tovább, de ezzel el is értük az igazán veszélyes vizeket.

Indul ugyanis az ördögi kör, ami azzal áll elő, hogy az első eredmények alapján a cég (az ügynök javaslatára) emeli a költés mértékét. Az igazi csapdahelyzet, hogy abba a hitbe ringathatja magát, az elvárt konverziós arány (vagyis az értékesítésbe fordulás mértéke) emelkedik. Igen ám, de a költségszint nem csak néhány százezer forint havi összeggel emelendő, hanem könnyen elérheti a 1,5-2 millió forintot. Ebből megint negyed az ügynöki díj, a további a reklám. Tehát az ügynök már egészen jól megél.

És itt merül fel az első fontos gazdálkodási és eredményességi kérdés. Amíg havonta néhány százezret költök, addig felfogom normál marketing költségnek (ún. OPEX) az éves budget-n belül, s így tekintek a várható cég jövedelmezőségre. Ha viszont milliós nagyságrendet kezdek lényegében folyamatosan költeni, akkor már az értékesített termékre vagy szolgáltatásra vonatkozóan kell feltenni a kérdést, hogy az alkalmazott (elsődleges) árrésem egyáltalán engedi-e ezt az őrült tempót, vagy a várható értékesítés bővüléssel ez megtérül-e. Különösen fontos ez a megközelítés, ahol termelő kapacitás van az adott termékkínálat mögött, mert ha annak elérem a felső határát, mindjárt más gazdálkodási helyzet áll elő.

Ha úgy látja, hogy a vázolt gondolatok az Ön fejében is motoszkálnak, nyugodtan keressen meg bennünket, hogy kivezessük ebből a csapdából. A megoldás erre a valós digitális marketing tartalom, és ennek segítségével egy sokkal inkább a belső tudásra és erőforrásokra épített kommunikációs és értékesítés, mintsem a ködbe szórni a milliókat. Ha még kételyei vannak, jön a cikk folytatása is, hamarosan.